حرمه

نویسندگان
پیوندها

حادثه منا بی کفایتی عربستان را ثابت کرد

شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳ ب.ظ

فاجعه ای که واکنش های متفاوتی را در رسانه های غربی و عربی در پی داشت.رسانه های فارسی زبان غربی در یک خط خبری مشخص و همگام با رسانه های عربی وابسته به دربار سعودی در راستای تطهیر آل سعود سعی در انتشار گزارشاتی از این فاجعه کردند که بیشتر عامل ازدحام جمعیت و بی نظمی زائران را در بروز این فاجعه مقصر اعلام کنند

با این وجود شاهدان عینی می‌گویند پلیس با مسدود کردن خروجی‌ها، همه حجاج را تنها به سوی یک خروجی هدایت می‌کرد و شاهد عینی دیگری که در آنجا حضور داشته گفت: پلیس عربستان تنها یک ورودی و خروجی به کمپ زائران را باز گذاشته و بقیه را بسته بود.

به هر حال مهر سکوتی که بر دهان جامعه جهانی در فاجعه منا خورده است پرده از چهره این مدعیان برمی دارد، سران غرب حتی کوچکترین تذکری به دولت عربستان در خصوص این فاجعه، دست کم در خصوص نوع کمک رسانی و لجاجت و جلوگیری از حضور امدادگران سایر کشورها بر سر حادثه دیدگان ندادند!

تا جایی که سرپرست حجاج ایرانی گفت: اگر مأموران عربستانی اجازه امدادرسانی می‌دادند، تعداد کشته شده‌ها کمتر می‌شد.

علاوه بر این تا عصر روز بعد از واقعه نه تنها نماینده سازمان ملل در زمینه حقوق بشر، خود در منا حضور نیافته بلکه در مقابل ممانعت عربستان از صدور روادید برای حضور نمایندگان رسمی کشورها از جمله ایران به ریاض، هیچ اقدام اعتراضی صورت نداده است که این نشان از دروغین بدون شعار حقوق بشر این افراد می باشد.

از طرفی کشتار مردم یمن، دفاع از تکفیری ها و داعش، سرکوب شیعیان عربستان و اتفاقات اخیر در مناسک حج، مسلمان کشی آل سعود را تائید می کند و این اتفاقات برای اولین بار نیست که در عربستان برای حجاج رخ می دهد و برای بار آخر هم نیست،در ادامه به برخی از این اتفاقات اشاره می کنیم: مکه و ایام حج در مردادماه ۱۳۶۶ حمله سعودی ها به حجاج و کشته شدن ۲۷۵ زائر ایرانی؛ ۱۳۶۹ ازدحام جمعیت در یک زیرگذر در منطقه منا و قطع سیستم تهویه و جان باختن ۱۴۲۶ زائر بر اثر خفگی؛ ۱۳۷۳ و کشته شدن ۲۷۰ حاجی در ازدحام جمعیت در رمی جمرات؛ ۱۳۷۶ و کشته شدن ۳۴۳ حاجی و مجروح شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر آتش سوزی در چاردهای حجاج در منا؛ ۱۳۷۷ و کشته شدن بیش ۱۱۸ حاجی و مجروح شدن بیش از ۱۸۰ نفر بر اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات؛ ۱۳۸۰ و کشته شدن ۳۵ حاجی در رمی جمرات؛ ۱۳۸۲ و کشته شدن ۱۴ حاجی در رمی جمرات؛ ۱۳۸۵ ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات در منا که موجب جان باختن ۳۴۶ حاجی شد.

و حالا در حج امسال دو حادثه دیگر آمار قربانیان حج را افزایش داد. حادثه اول سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام که موجب مرگ ۱۷۰ زائر خانه خدا شد و بعد از چند روز قربانی شدن بیش از 2000 زائر در مسیر منا که متاسفانه در این حوادث بیش از ۱5۰ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

با این وجود مسئولین عربستان واکنشی جز اینکه علت حادثه را خود زائران اعلام کنند، انجام نداده اند و هیچ واکنشی که بتواند تسلای دل داغدار خانواده های حجاج باشد از خود بروز نمی دهند و این حاکی از آن است که مسئولین عربستان نمی تواند امنیت حجاجی که از تمام دنیا به عربستان می آیند و مهمان خانه خدا هستند را تامین کنند.

عربستان خود را خادم حرمین شریفین می نامد در حالی که در حادثه روز منا ماموران آنها قطره ای آب به حجاج ندادند و یا اجازه ورود امدادگران را برای کمک به حادثه دیدگان را صادر نکردند تا تلفات این حادثه تلخ کمتر شود با این وجود باید برنامه ریزی و امنیت حجاج به جوامع اسلامی دیگر واگذار شد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۱
ح.حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی