حرمه

نویسندگان
پیوندها

وام ازدواج نیاز جامعه است یا وام خودرو؟

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱ ق.ظ

ازدواج یکی از رویدادهای مهم زندگی است و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدفمند میان زن و مرد شناخته می‌شود.

از همین رو در اسلام به ازدواج که یک واجب کفایی است توجه فراوانی شده، بطوری که پیامبر(ص) در این خصوص می فرمایند (با ازدواج نیمی از دین شما کامل می شود) و یا (ازدواج سنت من است هر که به سنت من رفتار نکند از من نیست) و... ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی فرد، نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می‌نماید.

اگر به تعویق افتادن سن ازدواج، به عنوان افزایش تعداد دختران برای بالا بردن انتخاب با دیدی بازتر و اندیشمندانه‌تر همسر خود انجام شود می‌توان گفت که این تأخیر نقش مثبتی در زندگی فرد خواهد داشت ولی در بسیاری از مواقع افزایش بیش از حد سن ازدواج باعث سرخوردگی‌های عاطفی و روانی در فرد می‌شود که حتی افزایش توانمندی‌های فرد هم نمی‌تواند این سرخوردگی‌ها را درمان نماید. به طور کلی می‌توان گفت که ازدواج می‌باید در سن مناسب انجام شود، نه آنقدر زود که صرفاً مبتنی بر غرایز جنسی یا اجبارهای اقتصادی باشد و نه آنقدر دیر که منجر به بروز اختلالات روانی-اجتماعی یا حتی آسیب‌های اجتماعی گردد.

آنچه مسلم است در کاهش سن ازدواج، مسئولان و خانواده ها نقش موثری دارند و با توجه به اینکه تغییرات در سبک زندگی ناشی از تغییر نگرش ها، اعتقادات مذهبی و گرایش به شیوه های زندگی در غرب، توقعات مادی و تحصیلی است بنابراین ضرورت حمایت همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای فرهنگی برای ازدواج به موقع جوانان بیشتر احساس می شود.

از جهاتی می توان گفت حل مشکل ازدواج جوانان، حل مشکل اساسی جامعه می باشد؛ این روزها با توجه به اینکه جوانان تن به ازدواج نمی دهند اما تمام آنها دوست دارند هرچه سریعتر ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند ولی غافل از آن که کوهی از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی راه آنها را سد کرده است.

در این بین رحمت الله نوروزی نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس با انتقاد از وزارت ورزش و جوانان در این خصوص می گوید: این وزارتخانه تمرکز خود را معطوف به فوتبال و تیم‌های استقلال و پرسپولیس کرده است و به فکر جوانان و اعطای تسهیلات برای حل مشکلات آن ها نیست.
نوروزی با بیان اینکه جوانان برای ازدواج نیاز به زمینه هایی دارند افزود: مسئولان نتوانسته اند برای حل مشکلات جوانان تسهیلات کم سود اعطا کنند تا راه ازدواج آن ها باز شود.
وی از مسئولان اجرایی کشور می پرسد: چه کسی باید از حقوق جوانان دفاع کند؟ چند جلسه شورای عالی جوانان تشکیل شده است؟ وزارت ورزش و جوانان چه قدر از حقوق جوانان دفاع می کند؟...

با توجه به این مسائل امسال هم همچون سال های گذشته دولت برای جوانانی که در حال ازدواج هستند وام ازدواجی قرار داده است البته وام ازدواج امسال از 3میلیون تا 6میلیون در سایت ها نظاره شد ولی در واقعیت چه مقدار پرداخت شد را نمی دانیم وباید از زوج هایی که وام دریافت کرده اند بپرسم!! و این را باید بگوئیم که وام ازداواج را ، برخی از بانک ها و موسسات به جوانانی که ماه ها در انتظار و صف دریافت بوده اند پرداخت می کنند.

همانطور که گفته شد ازدواج یکی از مشکلات اساسی جامعه ما و مهمترین واجب کفایی و از تاکیدات مهم اهلبیت(ع) می باشد ولی چرا برای چنین امر مهمی مسئولان کاری در خور آن انجام نمی دهند؟ چرا وام ازدواج کمتر از 6میلیون می باشد در حالی که بیشتر قشر جامعه ما را جوانان تشکیل می دهند؟ چرا دولت تسهیلاتی واقعی، مناسب و کم سود برای زوج های جوان قرار نمی دهد تا تشویقی برای ازدواج جوانان باشد؟چرا....

به هر حال با تمام این سوالات و مشکلات امروز می توانیم به راحتی و به وفور در هر جایی از رسانه ها مشاهده کنیم که دولت در حال پرداخت وام 25میلیونی به عنوان وام خرید خوردو با اقساطی 4تا 7ساله است، در حالی که نیاز امروز ما در جامعه بر اساس گفته کارشناسان و مسئولان ازدواج است نه خودرو.

امروز خودرو در جامعه برای دولت در اولویت بالاتری از ازدواج قرار گرفته است درحالی که عده بیشماری از جوانان چشم انتظار وامی کمتر از این هستند تا زندگی خود را شروع کنند، آیا مشکل امروز جامعه ما خودرو می باشد که چنین وامی برای آن اختصاص داده شده است؟آیا کشور ما در مسئله ازدواج مشکلی نداریم که زوج های جوان برای دریافت یک وام 3میلیونی یا 5میلیونی باید ماه ها و ماه ها انتظار بکشند؟ آیا این انصاف است....؟

امیدواریم که مسئولین و دست اندر کاران کشور برای ازدواج جوانان که در حال تبدیل شدن به پیر پسر و پیر دختر مجرد هستند فکری کنند تا کشورمان در آیند نسلی جوان وجود داشته باشد.

نظرات  (۱)

موافقم باهاتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی