حرمه

نویسندگان
پیوندها

وام ازدواج 10میلیونی، نور امیدی برای جوانان

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳ ب.ظ

کمتر از یک هفته قبل بود که خبری مبنی بر بالا رفتن وام ازدواج در فضای مجازی پیچید اما بر واقعی بودن آن تردید داشتند اما این خبر واقعیت داشت و غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی این لایحه را برای بودجه 95بخش درآمدی پیشنهاد کرد و با 144 رای از 196نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و قرار شده است بخش های هزینه ای در زمانی دیگر مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

با این وجود صحت افزایش وام ازدواج از 3میلیون به 10میلیون واقعیت دارد و به منظور حمایت از ازدواج جوانان ، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم نماید تا به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

از همین رو این لایحه داری چند تبصره می باشد:تبصره یک: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش می یابد.
تبصره دو: بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.
تبصره سه: بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد.

در دین مبین اسلام به مقوله ازدواج بسیار توجه شده است و برای انجام شدن این امر فراوان از سوی خداوند و اهل بیت(ع) سفارش  شده است از طرفی هم نظام ایران، نظامی اسلامی است که باید برای ازدواج جوانان اهمیت ویژه ای قائل شود تا هم به فرمان خداوند عمل شده باشد  و هم جوان مجرد در سن ازدواج در کشور روز به روز کمتر شود.

از طرفی کارشناسان بر این موضوع اذعان دارند که در حال حاضر 12 میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که 4 میلیون نفر آنها بالای 28 سال سن دارند که این موضوع برای نظام اسلامی بسیار جلوه بدی را دارا می باشد با توجه به این موضوع غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان طراح این پیشنهاد گفت: در سال 89 تعداد 900 هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال 94 به 680 هزار مورد کاهش یافته است.

وی در ادامه به محل پرداخت وام پیش بینی شده اشاره کرد و افزود: طبق آمار بانک مرکزی ، 102 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که 36 هزار میلیارد تومان آن پس انداز و 62 هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: بنابر این می توان از این محل وام ازدواج جوانان را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان ارتقاء داد.

البته این لایحه هم مانند تمام لایحه ها برای خود مخالفینی را در پی داشت که از همین رو دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: منابع قرض الحسنه موجود 4 هزار میلیارد تومان است که یک هزار میلیارد تومان آن به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافته و 3 هزار میلیارد تومان آن نیز به اعطای تسهیلات ازدواج به میزان 3 میلیون تومان برای هر زوج است.

این درحالی است که افزایش وام ازدواج امری کاملا پسندیده و مهم می باشد که می تواند بیشتر جوانان را برای ازدواج راغب تر کند و همچنین آن دسته از جوانانی که عقد کرده اند و می خواهند جهیزیه خود را تهیه کنند تا هر چه سریعتر زندگی مشترک خود را آغاز کنند بهترین موقعیت و پیشنهاد می باشد.

با این حال شکی نیست که این پیشنهاد به سود جوانان کشور خواهد بود  و حتی می تواند بر افزایش آمارهای ازدواج نیز تاثیر گذار باشد،از طرفی امیدوار هستیم تا نمایندگان مردم در مجلس، دولت و مسئولان چنین طرح هایی که باعث افزایش آمارهای ازدواج می شود را در اولویت قرار دهند و پیگیر این طرح ها باشند تا به واقعیت و عمل برسد نه اینکه در حد حرف بماند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی