حرمه

نویسندگان
پیوندها

بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. همچنان که از جسم خود مراقبت می‌کنیم روح خود را نیز باید مقاوم‌تر کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. در زندگی «چگونه بودن» خیلی مهم‌تر از «بودن یا نبودن» است. ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و کنار آمدن با خود و دیگران یکی از اهداف مهم و اساسی بهداشت روانی است.

جوامع مختلف سعی می‌کنند تا سیاست‌های مربوط به بهداشت روانی را سازمان‌دهی کنند. اصل کلی در این تلاش، سالم‌سازی محیط فردی و اجتماعی است که افراد جامعه را در برمی‌گیرد.

تعریف بهداشت روانی
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بهداشت روانی عبارت است از «توانایی کامل برای ایفای نقش‌های اجتماعی، روانی و جسمی». این سازمان معتقد است که بهداشت روانی فقط عدم وجود بیماری و یا عقب‌ماندگی نیست، بنابراین کسی که احساس ناراحتی نکند از نظر روانی سالم محسوب می‌شود.

تهدیدی به نام امواج تلفن همراه

بهداشت روانی انسان متأثر از عوامل مختلفی است که هر یک به نوبه خود سلامت روان و بهداشت روانی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در بین تمام این مواردی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم و به‌نوعی بهداشت روانی ما را تهدید می‌کنند یکی از این موارد تلفن همراه می‌باشد که در حال حاضر مختص گروه خاصی نیست و کوچک و بزرگ، پیر و جوان همه یک گوشی همراه در کنار خود دارند و از آن استفاده می‌کنند که اگر به صورت افراطی از آن استفاده شود به یک تهدیدکننده جدی در بهداشت روانی هر فردی تبدیل می‌شود.

امروز تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمندی را دارا شده است و جزو لاینفک مناسبات روزمره محسوب می‌شود به طوری که می‌توان ادعا کرد برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن امکان‌پذیر نیست.

خطر خودکشی بر اساس امواج موبایل

استفاده از تلفن همراه با دیگر وسایل ارتباطی، خطراتی نظیر استرس، حواس‌پرتی و دل‌مشغولی و غیره را به دنبال دارد که این موارد آثار سویی در رفتار انسان به جا می‌گذارد.

همچنین استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب خطر ابتلا به سلامت روان ازجمله بی‌خوابی، افسردگی و افکار آسیب زدن به خود نظیر خودکشی را در افراد افزایش می‌دهد.

هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است!!!

علت این‌که تاکنون اطلاع‌رسانی خوبی در مورد زیان‌های موبایل‌ها نشده این است که این قضیه درست مثل جریان سیگار است. وقتی‌که کمپانی فیلیپ موریس میلیاردها دلار درآمد از فروش سیگار داشت، اجازه نمی‌داد دانشمندان در این موردنظر بدهند. اکنون فروش موبایل‌ها در دنیا از پردرآمدترین کارهاست و حتی بسیاری از مراکز آن‌ها دولتی هستند و کسی دوست ندارد از میزان سودش کاسته شود. پس با وجود آگاهی از مضرات آن، هیچ اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. آن‌ها میلیاردها دلار برای راه‌اندازی آنتن‌های BTS خرج کرده‌اند و می‌خواهند سودش را ببرند. اگر بخواهند سیستم‌هایشان را تغییر دهند، باید تریلیون‌ها دلار هزینه کنند. پس راه پرسود برای آن‌ها عدم اطلاع مردم از زیان‌های موبایل است.

در کشورهای اتریش، آلمان و سوییس تاکنون دانشمندان مقالات بسیاری را ارائه داده‌اند و از دولت خواسته‌اند که به‌گونه‌ای قانون‌گذاری کنند که کمترین میزان زیان به افراد برسد. چندی پیش از دولت‌هایشان خواستند که از نصب آنتن‌های BTS در نزدیکی مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها یا مکان‌های تفریحی که بیشتر کودکان در آن‌ها رفت‌وآمد دارند جلوگیری کنند. در نروژ هم آزمایش جالبی انجام شد که نشان داد استفاده از موبایل برای بچه‌ها باعث خستگی، کم خوابی و کم‌اشتهایی می‌شود.

برای نشان دادن عمق خطرات موبایل دانشمندان آزمایش‌های متعددی بر روی حیوانات و گیاهان و اشیای دیگر انجام داده است که به دو نمونه از آزمایش‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آزمایش بر روی تخم‌مرغ

مدتی قبل، بی‌بی‌سی گزارشی از آزمایش یک تخم‌مرغ در کنار یک موبایل را منتشر کرده بود که آن تخم‌مرغ بعد از گذشت زمانی سفت شده بود. در عکس‌هایی که با استفاده از دوربین‌های حساس حرارتی گرفته‌شده است، دیده می‌شود که یک تخم‌مرغ را در مقابل یک موبایل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت یک ساعت، تقریباً نیمی از آن سفت شده بود، زیرا عملکرد امواج ماکرویو موبایل مانند امواج ماکروویوهای خانگی است که هم‌اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

با مشاهده این آزمایش به خوبی می‌توان به عمق این فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببینید که این امواج با تخم‌مرغ چه کرد، همین کار را با سلول‌های مغز ما می‌کند.

آزمایش بر روی خرگوش

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند. پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب‌توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند. حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود. نمونه نسبی آزمایش‌شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که در افراد عادی کمتر دیده می‌شود.

برخی آسیب‌های جسمی و روحی و روانی تلفن همراه:

۱- ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان

۲- گوشه‌گیری و انزوا و بروز افسردگی در نوجوانان و جوانان

۳- بروز رفتارهای عصبی و غیر متعادل

۴- تپش قلب و بی‌اشتهایی و یا کم‌اشتهایی و رنجور شدن جسم

۵- بی‌میلی به امر تحصیل و فعالیت‌های ورزشی

۶- عدم تمایل و یا کم رغبتی به انجام واجبات و حضور در مجامع علمی و مذهبی

۷- مشغول شدن و استفاده زیاد از تلفن همراه برای بازی و یا دیدن کلیپ و موسیقی (اعتیاد به تلفن همراه)

۸- بخوابی و کاهش مطالعات درسی و غیردرسی و بروز افت تحصیلی

۹ - انتخاب لباس و آرایش ظاهری به سبک‌های نامأنوس و ناهنجار

۱۰- گرایش به سیگار، مواد مخدر و کاهش انگیزه برای کار و تلاش و تشکیل خانواده در جوانان

 

بر اساس این گزارش گوشه‌ای از مضرات تلفن همراه را مطرح کردیم چراکه استفاده بی‌حد از گوشی همراه در جامعه ما خیلی بی‌شمار می‌باشد و برای اینکه راه‌حلی برای آن بیابیم نیازمند یک همکاری گسترده می‌باشد چراکه این فناوری است که باید در جامعه وجود داشته باشد ولی باید خانواده‌ها نسبت به استفاده فرزندان از تلفن همراه حساس باشند و دولت و مسئولان برای استفاده بهتر و کمتر از آن فرهنگ‌سازی کنند و در رابطه با مضرات گوشی همراه بیشتر در رسانه‌های عمومی صحبت شود تا جامعه نسبت به آن آگاهی بیشتر داشته باشند./ح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی