حرمه

نویسندگان
پیوندها

تغییر اسطوره های ذهنی کودکان با لوازم التحریر غربی

چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶ ق.ظ

همیشه در انتهای تابستان یکی از فعالیت های مهم خانواده هایی که فرزند محصل دارند خرید لوازم تحصیل مورد نیاز آنها یعنی کیف، لوازم التحریر، کفش و ... می باشد، به هر حال ماه آخر تابستان که آغاز می شود تب خرید لوازم التحریر برای بچه ها داغ می شود بچه ها و به خصوص کلاس اولی ها با اشتیاق زیاد با والدین به خرید می روند.

در این ماه لوازم التحریر، کیف و کفش با برندها و تصاویر شخصیت های داخلی و خارجی که تولید داخل و یا وارداتی هستند به سوی بازار سرازیر می شوند تا هر کدام با زیبایی و تصاویر خود برای کودکان دلبری کنند و مشتری خود را جذب کنند.

با این وجود یکی از نگرانی هایی که همه ساله با ورود به شهریور ماه برای خانواده های ایرانی و صاحب نظران فرهنگی تکرار می شد هجوم خاموش لوازم التحریرهای غربی و چینی می باشد که بر پایه برخی آمار تا 90 درصد این محصولات را شامل می شود و تا همین دو سال پیش هموطنان مجبور بودند برای فرزندان خود طرح‌هایی با انیمیشن‌های غربی تهیه کنند و شیرین‌ترین دوران کودکی فرزندانشان را با آنها گره بزنند.

این در حالیست که به گفته بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده کودکان از وسایل تحریر غربی آنها را هر روز بیش‌تر از  پیش با فرهنگ غرب آشنا و از فرهنگ اصیل ایرانی دور می‌کند، اتفاقی که پیامد خوشایندی در پی نخواهد داشت چرا که قهرمانان پوشالی کشورهای غربی تبدیل به الگو و اسطوره فرزندانمان می شوند و بعد از آنها توقع داریم که در دوران نوجوانی و جوانی به فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی احترام بگذارند و آن را رعایت کنند در حالی که در بهترین سال‌های شکل‌گیری شخصیتی آنها از مهم‌ترین عامل تربیتی در این زمینه غافل بوده‌ایم.

ما می توانیم با سر زدن به چند مغازه لوازم التحریری بفهمیدم که در لوازم التحریر، کیف و کفش دانش آموزان کمتر از طرح های فرهنگ اسلامی و بومی کشورمان استفاده شده است ،تصویر شخصیت های کارتونی غربی با لباس های باز و برهنه، برای دختران و تصاویر جنگی و خشن که از شخصیت های کارتونی غربی گرفته شده است، برای پسران عرضه می شود و جای شخصیت های داخلی در بین این شخصیت ها کمتر دیده می شود.

با این وجود چند سالی است که در لوازم التحریر دانش آموزان از یک سری شخصیت های بومی استفاده می شود که مدیر اجرائی دومین نمایشگاه بین المللی نوشت افزار و تجهیزات مهندسی در این خصوص گفت: بعد از شکرستان و رستم سهراب، ده برند داخلی در زمینه تولید لوازم التحریر و نوشت افزاردر کشور رونق گرفته و نهادینه شده اند.
مجید اکبری در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم التحریر و تجهیزات اداری و مهندسی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سه سال است این کار شروع شده است و نیاز به حمایت بیشتر وزارت صنعت داریم.
وی با بیان اینکه تا سال گذشته 90 درصد نیاز بازار در بخش نوشت افزار و تجهیزات مهندسی وارداتی بود گفت: تولیدکنندگان داخلی امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد بیشتر بازار مصرف کشور را در اختیار گرفته اند.

از طرفی دیگر حمایت از تولید ملی یکی از خواسته ای مهم مقام معظم رهبری می باشد و ایشان خواهان گسترش استفاده عمومی از تولیدات ملی هستند. حضرت آقا در این رابطه، عمده کار مصرف کالای داخلی را مربوط به مردم می دانند که اگر این فرهنگ در کشور انجام شود تولید داخلی هم از حمایت بزرگی برخوردار می شود.

با این وجود دیگر مسئولین و شورای عالی فرهنگی انقلاب باید تولیدکنندگان لوازم مدراس را حمایت کنند تا آنها بتوانند نوشت افزارها، کیف و.... با تصاویری از شخصیت های ایرانی ، شهدا ، ورزشکاران ، اماکن مذهبی وغیره تولید کنند تا افکار و ذهن کودکان خود را از سنین پایین با شخصیت های برتر کشور آشنا کنیم تا در آینده دچار تردید و مشکل نشویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی